NOI SIAMO LA STORIA PERCHE` CI RACCONTIAMO
Primo Piano LivinGallery
Viale Guglielmo Marconi 4 Lecce, 73100 - Italia
(dal 8/1/2011 al 2/2/2011)
http://www.primopianogallery.com
Apre il nuovo anno la seconda parte della mostra “Inside-Outside” con la sessione “La storia siamo noi perché ci raccontiamo” curata da Dores Sacquegna.
Se nella prima sessione su “L’invisibilità del visibile” (11 dic- 05 gen ), l’evento poneva l’accento su una varietà di biodiversità legata al territorio, sull’ importanza della riqualificazione ambientale e naturalistica, sulle culture rispettose della natura e degli ecosistemi a rischio di estinzione, con “La storia siamo noi…” entriamo in un percorso che affronta le tematiche del nostro esistere, il recupero delle radici e della memoria, l’identità e l’etnia. Un archivio di opere di artisti internazionali che tracciano la storia degli uomini, del territorio come bene simbolico e produttivo.
Un antropologo americano nel suo ultimo libro rivolge la sua attenzione su un paradigma relativo al paesaggio etnico, alle grandi civiltà multietniche in cui vivono turisti, immigrati, rifugiati, esuli politici e lavoratori non stagionali o altri gruppi e categorie di persone in movimento in grado di giocare un ruolo sulla scena mondiale e nella vita ... Il concetto di cultura e di identità è soggetto alle leggi e alle norme nella loro trasformazione, dal substrato, e dal confronto multi-culturale dell'incontro. Nella globalizzazione c’è una crescente esigenza di un ritorno a un senso di identità, di comunità, ad un recupero della memoria, delle radici, legate anche a particolari eventi storici, ai segni e i segnali che l’uomo lascia durante il suo cammino. Il territorio in cui viviamo è il teatro della nostra vita, delle nostre esperienze, dei momenti infinitesimali della vita quotidiana. Come si può recuperare la dimensione della memoria contemporanea del passato? Chi siamo? Dove stiamo andando?
Questi ed altri quesiti rappresentano il leitmotiv della mostra in atto, con artisti che guardano al passato per capire il presente e per costruire il futuro.
Tra pittura, installazione, fotografia e video le opere dei seguenti artisti: Alee Peoples (Usa), Peter Barbor (Usa), Jang Soon Im (Usa), Ioan Herteg (Francia), Stephanie Powell (Usa), Malin Petterson Oberg (Svezia), Andrew Lindsay (Gran Bretagna), Maria Grazia Carriero (Italia), Peter De Boer (Olanda),Edoardo Serafim (Brasile),Rodrigo Dada (Spagna), Ana Galan (Spagna), Til Köhler (Germania), Fernando Schiavano (Italia), Gruppo Sinestetico (Italia).
In today's society is difficult and almost impossible to think, always, the cohabitation and contact, the comparison of different cultures. The hybridization of cultures is as contemporary as an event, and resonates as a paradigm actually transparent, but requires precise depth.
The term "contemporary" is to indicate not only the 'now', the horizon of today's world. We know how fast the time and current world, as this is always in real time as a television, a space where images in a surprising speed often confusing. Internet becomes a virtual space in which the whole world joins you in a snapshot size. The contemporary consumer culture, changing fashions, new economy subject to abuse and inequality, the status symbol is not, does not coincide with the world of today, the horizon of our most basic everyday now, but it is also something that references , wanting to adopt a phenomenological perspective, all that is reasonably believed at the same time of life, the knowledge that exists, exists, consists of an event at the same time when everyone is acting, there is, he thinks, that, without be able to see or touch, is significant in the same line of practice, thoughts, concepts, values, norms: is the idea that others share the same thoughts and practices when each individual thinks and acts. The contemporary world, as the path to images, messages, in which events are reflected in a simultaneous instant, imposes the need to adopt a fundamentally new look, freed from the conception of "culture" as a separate closed, isolated, identified with a territory. An American anthropologist now in his latest book turns its attention to an interpretive paradigm of "ethnic landscape: the views of people who are so great multi-ethnic civilization in which we live. Tourists, immigrants, refugees, political exiles and non-seasonal workers and other groups and classes of people and "people" in motion and face the reality with the fantasy of having to move, to play a part, a role on the world stage, the life ... So the concept of culture as we have always understood why these keys is less interpretive hermeneutic reading of the territories of the human ethnic landscape is a mess, a mess, a plot in which we are entangled, entangled in a limited role, because one hand we believe we can qualify the entities, to which cultures are subsisting and separate identity as defined, delimited, circumscribed to the specific boundaries, subject to laws and rules of their transformation, implicit, intrinsic, on the other we are embarrassed when we have to define these cultures in contact, in the substrate, in comparison, and multi-cultural encounter: where to start, where it ends, what elements constitute it and really determine, define it? The trilogy identity-culture-land is now obsolete sense, almost obsolete, but at this time of approval and the globalization of civilization there is a growing need for a return to a sense of identity, community, recovery through a "red line" of memory, but tied to particular historical events which its territory, the signs typical humans, the settlement time in the territories of the theater stories, history and experiences, of the infinitesimal moments of everyday life which it is woven. As you can retrieve the size of the contemporary memory of the past?
Astists in the show: Alee Peoples (Usa), Peter Barbor (Usa), Jang Soon Im (Usa), Ioan Herteg (France), Stephanie Powell (Usa), Malin Petterson Oberg (Sweden), Andrew Lindsay (Gran Britain), Maria Grazia Carriero (Italy), Peter De Boer (Holland),Edoardo Serafim (Brasile),Rodrigo Dada (Spain), Ana Galan (Spain), Til Köhler (Germany), Fernando Schiavano (Italy), Gruppo Sinestetico (Ital
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